Aftengrød og mellemmåltider

15. november 2011

Alder:
11 mdr.

Aftengrød og mellemmåltider

Hej Helen,

Så har jeg endnu en gang behov for lidt gode råd.

Min datter er nu godt 11 måneder, og hun har siden hun var 7 måneder fået en portion havregrød som erstatning for en putte-flaske, da hun bare slet ikke gad sutteflasken.

Den seneste tid har aftengrøden dog været lidt af en kamp, hvor hun begynder at græde og brokke sig, lige så snart hun bliver sat i højstolen. Oftest falder hun til ro ved at få lidt legetøj at kigge på, og så spiser hun fint. Men de sidste to aftener har hun konsekvent nægtet at åbne munden for skeen, og det har resulteret i, at hun er kommet i seng uden grød. Og egentligt har hun sovet fint nok uden grøden (i hvert fald ikke dårligere end hvis hun havde fået grød).

Så spørgsmålet er, om hun nu er blevet så gammel, at hun godt kan undvære det ekstra aftenmåltid?

Det er meget forskelligt, hvor meget hun spiser til aftensmad, og derfor har jeg indtil nu haft det meget godt med, at hun så spiste en portion havregrød inden hun kom i seng, for så havde hun da fået noget at sove på.

Hun er generelt begyndt at afvise at blive ...

Annonce

... madet med ske, og jeg tænker, at det også spiller ind, når hun ikke gider aftengrøden. Kan vi evt. give hende noget andet fingermad inden hun bliver puttet - og hvad kunne det i givet fald være?

Mht. eftermiddagsmaden, så er hun ikke så godt til at spise på det tidspunkt, når hun er i dagplejen - måske fordi er sker så meget. Oftest får hun lidt brød og noget frugt om eftermiddagen, men det virker som om hun ikke bliver særlig mæt - hun er i hvert fald ofte sulten, når vi kommer hjem omkring kl. 16.45. Og så er det svært at holde hende hen til aftensmaden kl. 17.30.

Vi har en gåtur hjem fra dagplejen på ca. 20 minutter, og hun er begyndt at få en frugtstang på turen hjem, og det afhjælper hendes sult lidt.

Men er det godt for hende, at få en frugtstang på det tidspunkt hver dag? Fordelen ved frugtstangen er, at hun kan sidde med den selv - også med fingervanterne på. Hun gider ikke rigtigt spise en bolle uden smør/pålæg på, og jeg kan derfor ikke rigtigt komme på andre nemme løsninger end frugtstængerne. Har du nogle forslag hertil?

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor