Brev:
Aftengrød og mellemmåltider
15. november 2011
Alder:
11 mdr.
Aftengrød og mellemmåltider
Hej Helen,
Så har jeg endnu en gang behov for lidt gode råd.
Min datter er nu godt 11 måneder, og hun har siden hun var 7 måneder fået en portion havregrød som erstatning for en putte-flaske, da hun bare slet ikke gad sutteflasken.
Den seneste tid har aftengrøden dog været lidt af en kamp, hvor hun begynder at græde og brokke sig, lige så snart hun bliver sat i højstolen. Oftest falder hun til ro ved at få lidt legetøj at kigge på, og så spiser hun fint. Men de sidste to aftener har hun konsekvent nægtet at åbne munden for skeen, og det har resulteret i, at hun er kommet i seng uden grød. Og egentligt har hun sovet fint nok uden grøden (i hvert fald ikke dårligere end hvis hun havde fået grød).
Så spørgsmålet er, om hun nu er blevet så gammel, at hun godt kan undvære det ekstra aftenmåltid?
Det er meget forskelligt, hvor meget hun spiser til aftensmad, og derfor har jeg indtil nu haft det meget godt med, at hun så spiste en portion havregrød inden hun kom i seng, for så havde hun da fået noget at sove på.
Hun er generelt begyndt at afvise at blive madet med ske, og jeg tænker, at det også spiller ind, når hun ikke gider aftengrøden. Kan vi evt. give hende noget andet fingermad inden hun bliver puttet - og hvad kunne det i givet fald være?
Mht. eftermiddagsmaden, så er hun ikke så godt til at spise på det tidspunkt, når hun er i dagplejen - måske fordi er sker så meget. Oftest får hun lidt brød og noget frugt om eftermiddagen, men det virker som om hun ikke bliver særlig mæt - hun er i hvert fald ofte sulten, når vi kommer hjem omkring kl. 16.45. Og så er det svært at holde hende hen til aftensmaden kl. 17.30.
Vi har en gåtur hjem fra dagplejen på ca. 20 minutter, og hun er begyndt at få en frugtstang på turen hjem, og det afhjælper hendes sult lidt.
Men er det godt for hende, at få en frugtstang på det tidspunkt hver dag? Fordelen ved frugtstangen er, at hun kan sidde med den selv - også med fingervanterne på. Hun gider ikke rigtigt spise en bolle uden smør/pålæg på, og jeg kan derfor ikke rigtigt komme på andre nemme løsninger end frugtstængerne. Har du nogle forslag hertil?
Med venlig hilsen
Mor